Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2007

Άμβλωση Πρόβλημα ή προβληματισμός;

Σε κάθε εγκυμοσύνη υπάρχουν τρία πρόσωπα. Κάθε ένα από αυτά με τις δικές του ιδιαιτερότητες. Αναμφίβολα θα μπορούσε κανείς να πει πως ο δυσκολότερος ρόλος είναι αυτός της γυναίκας. Είναι όμως; Η απάντηση είναι δύσκολη. Αν βεβαίως μπορούμε να ισχυριστούμε ότι υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση.
Η ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη, αποτελεί οξύ και πολλές φορές τραγικό πρόβλημα. Η λύση της έκτρωσης που πολλοί μας εφαρμόζουμε υπόγεια και που πάει να γίνει κοινωνικός θεσμός είναι και αυτή τραγική καθότι δημιουργεί πολλά προβλήματα στη γυναίκα. Ενώ αφήνει άθικτες τις ρίζες του προβλήματος καταπατεί το πιο στοιχειώδες ανθρώπινο δικαίωμα, το δικαίωμα της ζωής, της πιο αδύναμης και ανυπεράσπιστης υπάρξεως, του εμβρύου. Το επιχείρημα ότι το έμβρυο μέχρι 3 μηνών δεν είναι άνθρωπος, δεν προσβάλλει μόνο τη λογική του απλού ανθρώπου, αλλά ανατρέπει μονομιάς τις πιο σύγχρονες επιστημονικές κατακτήσεις στη βιολογία, στη γενετική, στην εμβρυολογία κ.τ.λ. Η επιστήμη σήμερα έχει αποφανθεί, η ζωή ξεκινά από τη στιγμή της σύλληψης.
Το δικαίωμα στη ζωή είναι αναφαίρετο και αυτό φαίνεται πως το γνώριζαν πολύ καλά και οι πρώτες φεμινίστριες οι οποίες είχαν ξεκάθαρη θέση εναντίων της έκτρωσης. Πίστευαν ότι παραβιάζει τα βασικά αξιώματα του φεμινισμού, που περιλάμβαναν μη βία, κατάργηση των διακρίσεων και δικαιοσύνη για όλους. Η έκτρωση γι’ αυτές αποτελούσε την ύψιστη μορφή εκμετάλλευσης της γυναίκας. Δεν δίσταζαν να χρησιμοποιήσουν φράσεις όπως παιδοκτονία και φόνος παιδιού. Αρκετά τραβηγμένες αλλά δεδομένων των τότε συνθηκών κατανοητές. Η Elizabeth Candy Stanton πρωτοπόρα φεμινίστρια είχε πει «Όταν φρονούμε ότι η γυναίκα αντιμετωπίζεται ως περιουσιακό στοιχείο, είναι ατιμωτικό για τις γυναίκες το ότι θα έπρεπε να αντιμετωπίζουμε τα παιδιά μας σαν περιουσιακό στοιχείο, το οποίο διαχειριζόμαστε κατά τα κέφια μας.» (Επιστολή στην Julia Ward Howe, 16 Οκτωβρίου 1873, καταγεγραμμένη στο ημερολόγιο της Howe στη βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου του Harvard). Βέβαια θεωρούσαν υπεύθυνους για τις εκτρώσεις τους άνδρες και την ανδροκρατούμενη κοινωνία που εξανάγκαζαν τη γυναίκα να ρίξει το παιδί αν ο τρόπος που το απέκτησε εναντιωνόταν στο τότε κοινωνικό κατεστημένο. Αλλά ακόμα και σήμερα οι απόψεις των σύγχρονων γυναικών δεν διαφέρουν τόσο. Η κα. Καραγιάννη από το Πανελλαδικό Κίνημα Γυναικών είχε δηλώσει «θα μου επιτρέψετε όμως να πιστεύω πως οι γυναίκες που φανατικά φωνάζουν υπέρ της νομιμοποίησης με τόσα συνθήματα, κατά βάθος επιθυμούν με το νόμο τις τύψεις τους. Είναι γνωστό, πως στην Αμερική, στις ειδικές κλινικές εκτρώσεων, προβλέπεται να υπάρχει ψυχίατρος, που θα βοηθήσει τη γυναίκα να ξαναβρεί την ψυχική της ισορροπία μετά την άμβλωση»
Σήμερα, αρκετά χρόνια μετά, πολλές από τις αιτίες που οδηγούσαν τότε στην έκτρωση συνεχίζουν να υπάρχουν. Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι η κοινωνία και το κράτος αδυνατούν σε πολλές περιπτώσεις να παρέχουν τις απαραίτητες συνθήκες για να μεγαλώσει ένα παιδί οδηγώντας έτσι με μαθηματική ακρίβεια χιλιάδες γυναίκες στην έκτρωση. Η κοινωνική κατακραυγή που μπορεί να υποστεί μια γυναίκα είτε επειδή έμεινε έγκυος εκτός γάμου είτε για το νεαρό της ηλικίας της, οι δυσκολίες στην ανατροφή λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων είναι στην πλειονότητα τους οι λόγοι που οδηγούν σήμερα μια γυναίκα στο γυναικολόγο της. Δεν μπορεί όμως να παραβλέψει κανείς ότι όντως υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που η γέννηση του παιδιού ισοδυναμεί με το θάνατο του η ακόμα χειρότερα και με το θάνατο της μητέρας του. Περιπτώσεις όπου σίγουρα το παιδί θα οδηγηθεί στο θάνατο αργά η γρήγορα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το στίγμα όπου οι πιθανότητες κάποιου παιδιού που πάσχει να επιβιώσει είναι σχεδόν ανύπαρκτες.
Υπάρχουν βεβαίως και περιπτώσεις όπου οι λόγοι της έκτρωσης είναι κάπως διαφορετικοί. Γυναίκες καριέρας όπου μια εγκυμοσύνη είναι επιθυμητή μόνο όταν είναι «προγραμματισμένη» ή ακόμα, εφήμερες σχέσεις που οδηγούν σε «ανεπιθύμητα» αποτελέσματα και για τους δυο. Κανείς δεν μπορεί να καταδικάσει κάποιον για τα σχέδια που κάνει για τη ζωή του ή για τον τρόπο που επιλέγει να ζήσει και να εκφράσει τη σεξουαλικότητα του. Αυτό θα ήταν βήμα πίσω σε αναχρονιστικές και πεπαλαιωμένες αντιλήψεις . Ούτε βεβαίως οι ηθικοπλαστικές ρητορείες κυρίως εκπροσώπων της εκκλησίας για το θέμα όπου προσπαθούν να ενοχοποιήσουν τη μητέρα ασκώντας της πολλές φορές ψυχολογική βία βοηθούν στην επίλυση του προβλήματος. Αντιθέτως τέτοιες μέθοδοι διαιωνίζουν το πρόβλημα προκαλώντας συγκρούσεις μεταξύ των πλευρών που τάσσονται υπέρ ή εναντίων της άμβλωσης.
Ανεξάρτητα αν μια γυναίκα αποφασίσει να γεννήσει ένα παιδί ή όχι οι αλλαγές στη ζωή της θα είναι πολύ σημαντικές. Σχεδόν το 60% των γυναικών που κάνουν έκτρωση επιχειρούν να αυτοκτονήσουν και το 28% δυστυχώς το καταφέρνει, ενώ πάρα πολλές παρουσιάζουν ψυχολογικά προβλήματα. Ακόμα οι επιπτώσεις στην υγεία της μπορεί να είναι πολύ σημαντικές όπως ο διπλασιασμός των πιθανοτήτων εμφάνισης καρκίνου του μαστού για κάθε μια έκτρωση που κάνει κάποια.
Όλα αυτά πρέπει να αποτελούν επιχειρήματα για το ενδιαφέρον και την ευαισθητοποίηση τόσο της πολιτείας όσο και της κοινωνίας και όχι αφορμές για διαμάχες. Πρέπει να σταθούμε δίπλα στη γυναίκα τόσο όταν αποφασίζει να φέρει έναν άνθρωπο στον κόσμο αλλά ακόμη περισσότερο όταν αποφασίζει να μην το κάνει.

9 σχόλια:

Costas Zachariadis είπε...

Ελεος!!!

Ανώνυμος είπε...

η παρουσιαση του θεματος απο την πλευρα χριστιανικης οργανωσης ειναι απαραδεκτη για σχημα ανανεωτικης αριστερας!!!!για να ξεκαθαρισω λιγο το τοπιο το εμβρυο τις πρωςτες 6 βδομαδες ΔΕΝ εχει αναπτυξει νευρικο ιστο απο το εξωδερμα,αρα ΔΕΝ αισθανεται ΑΠΟΛΥΤΩΣ κανενα ερεθισμα.νομιζω πριν μιλησουμε για δικαιωματα του εμβρυου στην κοιλια ρης γυναικας θα ταν καλυτερο να σκεφτουμε την τυχη στη ζωη του παιδιου αν ερθει στον κοσμο σε συνθηκες που δεν ευνοουν την ιδια του την υπαρξη.ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΠΟΥ ΑΝ ΔΕ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΤΟ ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΜΕ.

giannis GJ είπε...

file libtech pithanon exeis dikio gia ta epistimonika stoixeia pou prostheses (den gnwrizw), wstoso to keimeno de nomizw oti pairnei thesi epi tou zitimatos. Skopos tou, kata tin apopsi mou, einai na thesei provlimatismous, kati pou den antikrouei ti logiki kai ta aisthimata tis ananewtikis aristeras(diorthwse me den eimai kanenas eidikos)

Ανώνυμος είπε...

να θεσω κι εγω καποια ζητηματα επι του κειμενου. βασικη αρχη καποιου που γραφει ενα κειμενο προβληματισμου ειναι να παραθεσει ολες τις αποψεις γυρω απο το ζητημα που πραγματευεται. επισης,οταν γινεται παραθεση αποψεων τριτων στο κειμενο, καλο ειναι να αναφερεται η ιδιοτητα των ατομων, καθως και η πηγη απο την οποια προερχεται η καθε παραθεση (πχ αρθρο σε περιοδικο, συνεδριο, συνεντευξη κλπ) και η ημερομηνια. επιπλεον, πρεπει παντα τα επιστημονικα στοιχεια που παρατιθενται να ειναι ακριβη και επιβεβαιωμενα απο πολλαπλες πηγες, αλλιως δεν ειναι επιστημονικα.
απο το κειμενο λειπει σαφως η αριστερη οπτικη(περι αυτοδιαθεσης του σωματος κλπ), καθως και μια πιο συγχρονη φεμινιστικη αποψη. απ'οσο εψαξα, η τοποθετηση της κ. Καραγιαννη προερχεται απο συνεδριο που πραγματοποιηθηκε το 1985 και δημοσιευθυκε επιλεκτικα(copy paste ατακες) σε χριστιανικο περιοδικο. για τα επιστημονικα στοιχεια:
1)το στιγμα δεν ειναι ασθενεια, η μεσογειακη αναιμια που προκυπτει υπο προυποθεσεις οταν και οι δυο γονεις εχουν στιγμα ειναι ασθενεια, που ομως δεν ειναι παντα θανατηφορα.
2)το οτι η εκτρωση αυξανει τις πιθανοτητες για καρκινο του μαστου ειναι αποτελεσμα μεμονομενης μελετης (το βρηκα και αυτο μονο σε χριστιανικο περιοδικο) και αρα δεν αποτελει εγκυρο επιστημονικο επιχειρημα.
3)το οτι το 60% των γυναικων που κανουν εκτρωση επιχειρουν να αυτοκτονησουν και μαλιστα οτι το 28% το καταφερνουν ειναι απλα αστηρικτο και κατα την αποψη μου αστειο.
και ενα τελευταιο: για λογους "συγγραφικης ηθικης" (και πνευματικων δικαιωματων κλπ) δεν παρουσιαζουμε το κειμενο καποιου αλλου ως δικο μας...
γι' αυτους του λογους θεωρω οτι ως κειμενο προβληματισμου το συγκεκριμενο κειμενο ειναι αστοχο.

παντα καλοπροαιρετα και ως καλοπιστη κριτικη

Ανώνυμος είπε...

libtech katarxin to keimeno apotelei siggrafiki prospatheia enos sintrofou gia ena arthro pano sto thema se ena periodiko pou vgalame kai oxi proin sillogikis epeksergasias tou thematos apo olo to sxima kai ara thesi tou sximatos pano sto thema ton ektroseon.deuteron pano stis kritikes gia to keimeno apo libtech kai stefania thelo na po oti den exoun oloi oi sintrofoi sto sxima to theoritiko ipovathro kapoion allon sintrofon giro apo tis apopseis tis aristeras gia ta diafora themata poso mallon tetoion sxetika eidikon thematon gi'auto proteino oi opoies kritikes na ginontai me kapoia epihkeia.prosopika kratao ti geniki idea pou nomizo oti vgainei apo to keimeno oti diladi lisi tou provlimatos den einai i ektrosi alla lisi tou provlimatos einai i eksaleipsi ton koinonikon aition pou katastoun ti gennisi mias anthropinis zois provlima se orismenes pariptoseis kai se auto den nomizo oti diafonei kaneis.proteino otan vrethei xronos na anevoun kai ta ipoloipa keimena tou periodikou sto blog oste na iparksoun analoges sizitiseis pou voithane kai autous pou diavazoun ta keimena kai autous pou ta egrapsan.

Ανώνυμος είπε...

suntrofoi kai suntrofises to keimeno apotelei ti prwti mou prospa8eia sugrafis ar8rou k gi ayto isws uparxoun la8h k paralipseis oson afora to tropo ik tous ''kanones'' sugrafeis.1)Oson afora to 8ema peri xristianosinis katadikazw anafandwn ti stasi tis ekklisias opws grafw k mesa.2)Oson afora to stigma ennosousa ti periptwsi opou to paidi ferei to stigma ws energo k pa8ogono io kai den einai apla foreas alla den to anelusa peraiterw.Paralipsi mou.3)To keimeno prospa8ouse na 8ei3ei to 8ema apo ti koinwniki skopia xwris na exei katadikastikes dia8esis(opws allwste fainetai kai sti teleutaia paragrafo)4)Sto mono 8ema pou ginete kritiki einai sti gunaika kariera pou rixnei to paidi epeidi apla etsi 8elei gt nomizw pws h aristera uperaspizete auton pou den exei fwni(to 3mino paidi).An kai akoma ki se ayti ti periptwsi i kritiki stin ousia einai panw sto sustima apou odigei ti gunaika se ayti ti stasi.
Elpizw na sas kalipsa.

Ανώνυμος είπε...

συντροφε νεε συγγραφεα(!),
ως πρωτη προσπαθεια το κειμενο ειναι καλο, απο την αποψη οτι εχεις προφανως αφιερωσει χρονο για να διαβασεις αποψεις σχετικα με το θεμα και να το επεξεργαστεις, δεδομενου κιολας οτι το συγκεκριμενο θεμα ειναι απο τα μεγαλα taboo της κοινωνιας μας.
απλα αυτο που ηθελα, ειναι να σου εφιστησω την προσοχη σχετικα με τις πηγες σου, ειδικα οταν χρησιμοποιηεις το internet.
αν σε ενδιαφερει το ζητημα, θα μπορουσες να το ψαξεις περισσοτερο, ενδεχομενως και να προτεινεις μια συζητηση στο σχημα, δεδομενου οτι το θεμα μας αφορα ολους και ολες. αν το αποφασισετε θα ηθελα να με καλεσετε.

φιλικα παντοτε

Ανώνυμος είπε...

suntrofisa stefania exeis dikio ssxetika me tis piges mou h ali8eia einai pws den to skeftika.Oson afora to mazema kai ti sizitisi logw twn sin8ikwn pou ypirxan den mas do8ike o xronos na sizitisoume ola ta 8emata tou periodikou(kakws kat'eme).8a h8ela ki egw na ginei mia sizitisi gt pragmatika pisteuw pws einai megalo 8ema k elpizw i proseggisi mou na min pare3i8ike kai parermineutike.Se ka8e periptwsi ka8e kalopisti kritiki einai kati parapanw apo euprosdekti kai makari oloi na deixnoun endiaferon gia ola ta ar8ra

Ανώνυμος είπε...

DIAGRAPSTE TO!!! ELEOS!!!